Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Koncepcja pracy

NA LATA 2019 – 2024

 

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.

I Charakterystyka przedszkola

Przedszkole mieści się w budynku wolno stojącym, w dzielnicy Straconka, przy ul. Górskiej 140. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Przedszkole jest czynne od 6:30 do 16:30. Przedszkole jest placówką 4 oddziałową. Pomieszczenia Przedszkola są przestronne - przystosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Posiadają duże, słoneczne, kolorowe sale dydaktyczne,(co pozwala na wyeksponowanie kącików zainteresowań i tematycznych oraz umożliwia prowadzenie pracy indywidualnej i w małych grupkach), pomieszczenia administracyjne, hol, szatnie, zaplecze kuchenne, magazynowe, higieniczne oraz odpowiednie, zgodne z wymogami zaplecza sanitarne dla dzieci. Placówka serwuje smaczne, domowe posiłki.
Posiadamy wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę pedagogiczną oraz właściwie przygotowany zespół administracyjno-obsługowy. Działalność opiekuńczo - wychowawczo - dydaktyczna oparta jest na nowoczesnych formach i metodach pracy z małym dzieckiem. Szczególną uwagę zwracamy na szeroko pojętą indywidualizację pracy, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci. Ważnymi atrybutami naszej działalności jest:
- stwarzanie warunków do pełnego udziału rodziny w procesie wychowawczo - dydaktycznym organizowanym przez przedszkole,
- akceptacja, zrozumienie, aktywność dzieci i zaangażowanie rodziców,- pro-mocja zdrowego stylu życia,
- wyrównywanie szans edukacyjnych przedszkolaków i zapewnienie im sukcesów w nauce szkolnej,
- rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci (teatrem, kinem, sztuką, muzyką, książką),
- budzenie wrażliwości na piękno przyrody poprzez spacery i wycieczki edukacyjne oraz działalność ekologiczną przedszkola.
Zaangażowanie kadry pedagogicznej i personelu przedszkola umożliwia ciągły rozwój placówki i wypracowanie strategii jej działania na miarę Twórczego Przedszkola XXI wieku.

II. Wizja placówki
„Nasze przedszkole to miejsce gdzie Twoje Dziecko czuje się bezpiecznie jak w domu. Jest szczęśliwe i radosne, poznaje świat, rozwija swoje zdolności, idzie do szkoły bez lęku i będzie człowiekiem sukcesu.”
• Nasze przedszkole jest bezpieczne, przyjazne dzieciom, środowisku, pracownikom i otwarte na ich potrzeby
• Zapewnia dzieciom wszechstronny rozwój, realizuje ich potrzeby i respektuje prawa oraz zaspokaja oczekiwania rodziców
• Przedszkole będzie zabiegać o partnerską współpracę z rodzicami, respektując prawo rodziców do zabierania głosu w ważnych sprawach związanych z ich
  dzieckiem. Rodzice będą wspierani przez przedszkole w wypełnianiu ich roli wychowawczej
• Przedszkole będzie starało się sprostać oczekiwaniom różnych środowisk lokalnych. Będzie promować swoją działalność - nauczycieli, dzieci ,rodziców, środowisko 
  lokalne
• Realizowany przez nas system wychowawczy i działania edukacyjne sprzyjają wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania i służą osiąganiu
  przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie.

III. Misja placówki
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka.
Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier.
Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem.
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują.
Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu.
Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.

Dziecko w naszym przedszkolu:
• czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte
• jest akceptowane takie, jakie jest
• ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces
• jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania
• uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie
• uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi
• poznaje swoje prawa i obowiązki
• osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.

Rodzice w naszym przedszkolu:
• otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka
• współpracują z nauczycielami
• otrzymują pomoc specjalistów
• wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola
• aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola
• są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

Nauczyciele w naszym przedszkolu:
• są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni
• wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój
• współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym
• pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola
• aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki
• stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola
• doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
  monitorują efektywność własnej pracy.

IV. Cele i zadania
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
• Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa
• Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie
• Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.

2. Procesy zachodzące w przedszkolu
• W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem
• Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań
• W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i
  rozwoju w ich własnym tempie.

3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
• Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku
• W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról
• Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji
• Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.

4. Zarządzanie przedszkolem
• Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i 
  doskonalą metody i formy pracy
• Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi
• Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych pro-gramów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.

V. Kierunki realizacji koncepcji pracy
• Promocja zdrowia i ekologia
• Rozwijanie uzdolnień
• Edukacja przez sztukę
• Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji.

VI. Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
• poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne
• wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci
• wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole
• zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem
• zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola
• zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole
• upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku
• prowadzenie skutecznej polityki kadrowej
• wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku
• stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.

VII. Model absolwenta
Nasz absolwent jest:
• dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
• wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty
• jest aktywny, samodzielny
• twórczy i otwarty
• wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania
• ma pozytywny obraz własnego „ja”
• umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych
• stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną
• ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie
• odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa
• ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.

VIII. Elementy składowe koncepcji
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców. Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.

Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
• Programie adaptacyjnym,
• Rocznym Planie Pracy Przedszkola,
• Programach wspomagających rozwój dziecka,
• Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem, które stanowią integralną część Koncepcji Pracy Przedszkola i są z nią spójne.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.

IX.Koncepcja pracy przedszkola
Podejmując działania zmierzające ku systematycznemu rozwojowi placówki, wytyczyliśmy następujące kierunki działań na lata 2019-2024:
1. Kształtowanie postaw wobec zdrowia w odniesieniu do funkcjonowania własnego organizmu i przeciwdziałania infekcji poprzez różnorodne formy aktywności.
2. Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających szeroki kontakt z naturą.
3. Tworzenie optymalnych warunków do rozwijania wyobraźni twórczej w działalności plastycznej i muzycznej.
4. Kształtowanie procesów społeczno-moralnych umiejętności współżycia i współdziałania z rówieśnikami.
5. Rozwijanie sprawności ruchowej dziecka poprzez zachęcanie do wszelkiego rodzaju zabaw zaspakajających naturalną potrzebę ruchu oraz jej wpływu na prawidłowy rozwój organizmu.
6. Inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec miejscowego folkloru i tradycji naszego miasta.
7. Odkrywanie w dzieciach ich zdolności i uzdolnień. Wspieranie rozwoju dzieci potencjalnie uzdolnionych. Stymulowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonymi możliwościami.

PRIORYTETY NA ROK SZKOLNY 2019/2020
„Bezpieczny przedszkolak” – promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia dzieci poprzez wzbudzanie zamiłowania do sprawności ruchowej oraz poszerzanie wiadomości n/t bezpieczeństwa swojego i innych.

PRIORYTETY NA ROK SZKOLNY 2020/2021
Wspomaganie właściwych zachowań dzieci na zajęciach organizowanych przez przedszkole oraz przestrzeganie i respektowanie norm społecznych znanych dzieciom w domu i w przedszkolu - „Wychowanie przez sztukę – dziecko małym artystą”.

PRIORYTETY NA ROK SZKOLNY 2021/2022
Wspomaganie indywidualnego tok rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego tempem i możliwościami podejmowania zadań. Tworzenie warunków do kreatywnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności – „Razem z bajką podróżujemy po świecie” – aktywne poznawanie świata poprzez literaturę dziecięcą. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez udział w zabawach, zajęciach dydaktycznych, dodatkowych, konkursach, itp.

PRIORYTETY NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Dostarczanie dzieciom okazji do przeżywania pozytywnych doświadczeń i poznawania siebie w zabawach zespołowych, w atmosferze radości i wzajemnej akceptacji – „Z matematyką za pan brat.”

PRIORYTETY NA ROK SZKOLNY 2023/2024
Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka, tworzy warunki umożliwiające dziecku wyrównywanie szans edukacyjnych oraz wspiera jego zdolności. W swoich działaniach wykorzystuje pomoc specjalistów.

X. Ewaluacja
Koncepcja Pracy Przedszkola podlega ewaluacji:
• poprzez bieżące obserwowanie realizacji zadań:
- ustalenie stopnia zdolności realizacji zaplanowanych zadań
- doskonalenie realizowanej koncepcji i programów – wprowadzanie zmian.
• po zakończeniu każdego roku realizacji koncepcji:
- sprawdzenie, które cele zostały osiągnięte,
- ocena stopnia zaangażowania pracowników w realizację,
- zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania.
• po zakończeniu realizacji całej koncepcji:
- oszacowanie efektów działania programu, udzielenie odpowiedzi na pytanie „ Czy i w jakim stopniu zostały osiągnięte cele?”,
- ocena stopnia zaangażowania pracowników,
- zebranie informacji potrzebnych do dalszego planowania pracy przedszkola.

Informację dotyczącą bieżącej realizacji zadań zaplanowanych na dany rok szkolny gromadzą nauczycielki, a po ich zakończeniu przekazują dyrektorowi.
Ewaluację przeprowadza zespół nauczycieli ds. ewaluacji wspólnie z dyrektorem, który przedstawia wyniki Radzie Pedagogicznej.

Uwagi o realizacji koncepcji pracy Przedszkola Nr 36:
1. Koncepcja jest otwarta i może być modyfikowana.
2. Koncepcja jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie Przedszkola.
3. Koncepcję zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola i Rady Rodziców.
5. Koncepcja obowiązuje od dnia zatwierdzenia.